back to top
marți, decembrie 23, 2025
1.7 C
Paşcani
Login

Secretele din tahograf – Tragedie cumplită provocată de 100 RON în plus la salariu

Șoferul camionului care a provocat teribilul accident de la Bălţaţi cu 7 morţi avea în tahograf un card care nu îi aparţinea lui, ci fiului primarului din Dumeşti. Ziarul de Iaşi a discutat sub protecţia anonimatului cu şoferi care fac curse la balastierele din judeţ. Aceştia au explicat că în mod normal se fac două curse pe zi, timpul de condus fiind limitat la 9 ore. Sunt şoferi care iau carduri de la colegi şi mai merg o a treia cursă, pentru o sută de lei în plus. Pentru a reuşi această performanţă, ei pleacă de dimineaţă în cursă şi gonesc pe drumurile judeţului.

Accidentul teribil cu şapte morţi şi trei răniţi de la Bălţaţi, de marţi dimineaţă, a scos la iveală o realitate cruntă în domeniul transporturilor pe şoselele din Iaşi: pentru un ban în plus, şoferii gonesc pe drumurile judeţului cu camioane de zeci de tone. Firmele de transport au găsit şi metode prin care păcălesc autorităţile, ca şoferii să poată lucra peste limita oboselii. Acest lucru s-a descoperit şi în cazul accidentului de la Bălţaţi: şoferul presupus vinovat care conducea camionul implicat în accident lucra pentru familia primarului din Dumeşti, Mihai Cocoveică. Cardul din tahograful TIR-ului care a zdrobit duba cu şase oameni aparţinea fiului primarului.

Legislaţia este stufoasă în privinţa timpilor de conducere a şoferilor, şi nu sunt puţini care o încalcă. De altfel, cei mai mulţi şoferi de camioane opriţi în timpul controalelor făcute de către ISCTR ridică din umeri atunci când sunt întrebaţi cât timp a condus. În mare, un şofer de camion are voie să conducă efectiv, maximum 180 de ore pe lună. În rest, acesta poate lucra la firmă, însă nu poate conduce. Însă, pentru un bonus la venituri, şoferii de pe camioane care aduc nisip sau sorturi de la balastierele de pe râurile Moldova sau Siret fac o cursă în plus, zilnic. De regulă, două curse de balast aduse la Iaşi, pe drumul european, ar fi de ajuns, însă mulţi dintre şoferi încearcă imposibilul: vor să întreprindă trei curse. Însă, drumul aglomerat de la Iaşi până la balastierele de pe cele două râuri reprezintă o provocare pentru şoferi, atât din punct de vedere al oboselii cât şi a timpilor de condus. Asftel, şoferii mai tineri care rezistă oboselii împrumută cardurile de tahograf de la cei mai în vârstă şi cărora le ajung cele 180 de ore pe lună. De subliniat este faptul că acest lucru se întâmplă deoarece controalele de pe drumuri ale ISCTR aproape că lipsesc cu desăvărşire. Numai un “ghinion” ar putea face să te “loveşti” de un control ISCTR, dar dacă ai în tahograful din cabină cardul unui alt şofer, amenzile sunt mari. “Trebuie să pleci cât mai dimineaţă, deoarece drumul este mai liber, controale nu sunt până la ora 8. Apoi trbuie să “dai pedală” până la balastieră ca să prinzi rând. Încărcarea durează 15 minute însă este mai mult, mai trebuie să stai la coadă. Când vii spre Iaşi, deja drumul european este plin, deoarece este îngust şi stai mai mult în ambuteiaje”, ne-a explicat un şofer de camion.

Un alt şofer de camion ne-a povestit că el cunoaşte speţa accidentului de la Bălţaţi, ba se cunoştea şi cu Radu Andrei, tânărul de 30 de ani care ar fi provocat accidentul cu şapte morţi de la Bălţaţi. Acesta lua aproximativ 100 de lei pe o cursă în plus, adică a treia pe zi. El trebuia astfel să “ciupească” din timpii altui şofer, aşa că îi folosea cardul. “Şoferul a plecat de la Dumeşti la ora 6 dimineaţa, deoarece nu sunt controale de la ISCTR, decât după ora opt. El a pus cardul băiatului primarului în tahograf, apoi a plecat în cursă. Pe la ora 9, el trebuia deja să plece din balastieră. Atunci trebuia să scoată cardul fiului primarului din tafograf şi să îl introducă pe al lui în aparat. Apoi se porneşte spre Iaşi, iar în caz de control nu îl poate amenda nimeni, deoarece este în timpul legal. El trebuia să planifice mereu, adică să îi ajungă programul de condus de 9 ore, mai ales că el muncea până la ora 20 sau 21″, ne-a spus şoferul. Tot acesta s-a plâns că mulţi transportatori îşi “fugăresc” şoferii pentru a face mai multe curse zilnic, adică trei. “Este clar! Cauza accidentului de la Bălţaţi este goana de a face cât mai multe curse, deoarece este plătit la numărul de kilometri ceea ce este un lucru ilegal. Şoferul este motivat să tragă mai tare de el şi de autovehicul, şi aici se ajunge la drame. Sunt o groază de firme de transport în Iaşi care fac aşa ceva. Noi, între şoferi, ştim numerele de înmatriculare care fac acest gen de curse”, a completat şoferul de camion.

Camionul condus de Andrei Radu, de 30 de ani, din Dumeşti, aparţinea firmei Agro Trans, deţinută de fiica primarului Cocoveică. Camionul mai era împrumutat şi de către fiul primarului, de la sora lui, pentru a transporta balast, de la balastierele de pe Siret. Tânărul Radu plecase ieri de la ora 6 dimineaţa din Dumeşti, la o balastieră. “Eu am un cap de tir cumpărat în urmă cu câţiva ani, dar nu este implicat în accident. Fata mea are o firmă cu profil agricol, Agro Trans. Capul acesta de tir şi cu bena le-am luat efectiv să îl folosim în agricultură, la transporturi de cereale. În perioada asta, băiatul meu Vlad l-a mai folosit că a cărat sorturi de la balastiere pe care îl aducea în sat, în Dumeşti are depozitul. Andrei Radu mergea la Siret să aducă balast, în momentul accidentului. Băiatul meu, are şi el societate cu profil agricol, iar în perioada când nu are treabă în agricultură, mai face transport, a precizat primarul Cocoveică. Acesta spune că în tahograful camionului se afla cardul fiului său, nu al lui Andrei Radu, şoferul care se afla la volan în momentul accidentului, şi implicit, cel care conducea TIR-ul.

“În cadrul firmei AgroTrans, băiatul meu este managerul de transport. Are şi el toate categoriile de permis, are şi el card, mai face şi el curse de transport. Cardul despre care se spune că a fost găsit la locul accidentului probabil că este al băiatului meu, Vlad. Dar Andrei, şoferul camionului nu avea de ce să folosească cardul deoarece şi el are licenţă de transport. Nu ştiu cum de s-a întâmplat că a pus cardul lui Vlad acolo. El, cu o zi înainte, mai făcuse o cursă, a fost în balastieră, a venit înapoi”, a detaliat primarul. El a completat că şoferul mort era prieten cu fiul şi fiica lui. “Băiatul era prieten cu copiii mei. Erau un grup de tineri la Dumeşti, iar băiatul era foarte iubit în acest grup. Era foarte cumsecade, echilibrat, chiar nu pot crede că el a făcut greşeala aia. Băiatul nu consuma alcool, eras foarte liniştit. El, cu o zi înainte venise din cursă, a mai discutat cu băieţii, apoi a plecat acasă”, a mai spus edilul.

sursa zdi

PULSUL ZILEI

Moș Crăciun a ajuns la Primăria Pașcani – FOTO

Luni, 22 decembrie, la Primăria municipiului Pașcani a avut loc o acțiune dedicată copiilor, în cadrul campaniei „Scrisoare pentru Moș Crăciun”, inițiată de administrația locală. Evenimentul a început la ora 11:00 și a fost adresat copiilor din comunitate. ...

Consilierii liberali propun diminuarea unor taxe și impozite locale la Pașcani

Surprize privind dezbaterile din spațiul public privind majorarea cu peste 70% a taxelor și impozitelor la Pașcani. Grupul consilierilor PNL formațiune politică din care face parte și primarul municipiului Pașcani în calitate de președinte a depus la registratura primăriei...

Calendarul 2026 cu Ștefania Boboc – o adolescentă de 13 ani  din Pașcani, campioana României la gimnastică!

Calendarul 2026 cu Ștefania Boboc - o adolescentă de 13 ani  din Pașcani, campioana României la Gimnastică! STEFANIA BOBOC CALENDAR 2026

Cum ar trebui să mâncăm de sărbători ca să nu fie „prea mult”. Regulile pe care să le urmăm

Ce înseamnă prea mult în cea mai generoasă lună din an? Nu calculăm calorii și nu vorbim despre restricții. Ne uităm spre propria biologie. Aceasta face, de fapt, calculele și ne dă informațiile. Prea multă mâncare de sărbători. O auzim...

Primul val de ninsori și vreme rece din această iarnă începe de miercuri, 24 decembrie

România va fi influențată de două sisteme atmosferice majore în perioada Crăciunului – un anticiclon azoric care va aduce aer rece polar și un ciclon mediteranean responsabil de precipitații extinse. Administrația Națională de Meteorologie anunță ninsori în Moldova și...

Românii, dependenţi de salariu. Doar 1% din veniturile unei familii provin din investiţii

Finalul de an este momentul bilanțului financiar în fiecare familie. Specialistul economic al Observator, Iancu Guda, a explicat la IQ Financiar cum să ne evaluăm corect veniturile, economiile și cheltuielile, dar mai ales de ce este esențial să nu depindem...

Șeful ANPC: Suntem bătaia de joc a importatorilor de citrice. Lămâile și portocalele din România sunt furaj animalier

Șeful ANPC a transmis sâmbătă un mesaj extrem de dur, potrivit căruia România este bătaia de joc a importatorilor de citrice, în condițiile în care magazinele noastre sunt pline de lămâi și portocale care oriunde în lume ar fi...

Direcția Județeană de Drumuri Iași pune la bătaie un contract de 12 milioane de euro pentru deszăpezirea sezoanelor 2026-2030

Directia Judeteana de Administrare a Drumurilor si Podurilor Iasi a scos la licitatie acordul cadru pentru deszapezirea din perioada 2026 – 2030. Contractul vizeaza intreținerea și deszăpezirea rețelei de drumuri județene pe cele două niveluri de intervenție. Acord cadru va...

Iarnă blândă, bună pentru agricultură – ANM: Culturile de toamnă se dezvoltă favorabil

Condiţiile agrometeorologice în următoarele zile vor fi în general favorabile parcurgerii ritmurilor de creştere şi dezvoltare ale culturilor de toamnă, în cea mai mare parte a regiunilor agricole, iar lucrările de sezon se vor desfăşura pe ansamblu normal în...

Niciun articol afișat